شوینده‌های کاتیونی چیست عمدتاً برای چه موردی استفاده می شود

شوینده‌های کاتیونی عمدتاً در شامپو هتلی استفاده می‌شوند که در آن حداقل پاک‌سازی مورد نظر است، مانند شامپوهای روزانه که برای موهای دائمی رنگ شده یا سفید شده شیمیایی طراحی شده‌اند. در اینجا حداقل حذف سبوم مورد نظر است، اما شوینده های کاتیونی در ایجاد نرمی و مدیریت عالی هستند.[2]

قابل اعتماد و متخصص:
مواد شوینده غیریونیک
شوینده های غیر یونی پس از مواد شوینده آنیونی دومین سورفکتانت محبوب هستند و نام غیر یونی را به خود اختصاص می دهند زیرا هیچ گروه قطبی ندارند. اینها ملایم ترین سورفکتانت ها هستند و در ترکیب با سورفکتانت های یونی به عنوان پاک کننده ثانویه استفاده می شوند.

نمونه هایی از شوینده های غیریونی که در حال حاضر در شامپو آلکان استفاده می شوند، الکل های چرب پلی اکسی اتیلن و استرها و آلکانولامیدهای پلی اکسی اتیلن سوربیتول هستند.

قابل اعتماد و متخصص:
مواد شوینده آمفوتریک
اصطلاح آمفوتریک به موادی اطلاق می شود که هم دارای یک گروه قطبی دارای بار منفی و هم دارای بار مثبت هستند. بنابراین، شامپو بدون سولفات ضد ریزش دارای هر دو گروه آنیونی و کاتیونی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به عنوان شوینده‌های کاتیونی در مقادیر pH پایین‌تر و به عنوان شوینده‌های آنیونی در مقادیر pH بالاتر رفتار کنند.

این ویژگی های منحصر به فرد، شوینده های آمفوتریک را کاملا منحصر به فرد می کند. در دسته مواد شوینده آمفوتریک، چندین زیرگروه وجود دارد که شامل بتائین ها، سولتین ها و مشتقات ایمیدازولینیوم می شود. کاربردهای ویژه شوینده های آمفوتریک شامل موادی مانند کوکامیدوپروپیل بتائین و سدیم لورامینو پروپیونات است که در شامپوهای بچه یافت می شود.

این شوینده ها برای چشم ها آزاردهنده نیستند و ویژگی های غیر سوزش آور شامپو هتلی صحت را به حساب می آورند. شوینده‌های آمفوتریک نیز در شامپوهای موهای ظریف و شیمیایی استفاده می‌شوند، زیرا کف نسبتا خوبی دارند و در عین حال موها را قابل کنترل می‌کنند.

  • منابع:
    1. Essentials of Hair Care often Neglected: Hair Cleansing
  • تبلیغات: 
    1. عاقبت داروی ضد یبوستی که از مایع ظرفشویی تولید شد
    2. فروش عمده دستگاه کلاغ پران صوتی
    3.