روغن های گیاهی | تولید و فرآوری نفت

روغن‌های گیاهی عمدتاً از دانه‌های روغنی به دست می‌آیند و میوه‌های غنی از روغن مانند میوه نخل روغنی و درخت زیتون منابع مهم دیگری را فراهم می‌کنند. استخراج با حلال برای بازیافت روغن از دانه های روغنی استفاده می شود، اما در مورد روغن نخل و زیتون، روغن با جدا کردن آن از فاز آبی موجود در میوه پس از خرد کردن، بازیافت می شود. روغن‌های گیاهی در اکثر موارد قبل از مصرف تصفیه می‌شوند، تصفیه شامل یک سری مراحل است که برای تولید روغنی ملایم و پایدار طراحی شده‌اند. روغن های تصفیه شده ممکن است به منظور تغییر خواص فیزیکی خود اصلاح شوند. روغن زیتون ویرجین، یعنی تصفیه نشده، نقش مهمی در بازار روغن های گیاهی دارد.

هر دو فرآیند پالایش و اصلاح روغن به منظور انطباق با استانداردهای مدرن یک محصول غذایی سالم به طور فزاینده ای بهبود می یابند و خریداران خارجی گیاهان دارویی زیاد است. این امر مستلزم اجتناب از تشکیل مصنوعات نامطلوب و همچنین به حداقل رساندن حذف اجزای جزئی ارزشمند است.

آنیون های معدنی در روغن زیتون، مقایسه با روغن دانه های تجاری

روغن دانه ها به طور گسترده ای در صنایع آشپزی و صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، دارویی و شیمیایی استفاده می شود. روغن دانه با محتوای بالای اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFAs)، اسیدهای لینولئیک و لینولنیک و α توکوفرول مشخص می شود، در حالی که روغن زیتون به ویژه در اسید اولئیک تک غیراشباع و همچنین در α توکوفرول بسیار زیاد است. در سال های اخیر مصرف آنها به دلیل اثر کاهش دهنده کلسترول آنها افزایش یافته است و از آسیب شناسی های قلبی عروقی محافظت می کند. بنابراین به نظر می رسد مقایسه غلظت آنیون های معدنی موجود در روغن زیتون به دست آمده از میوه کامل (روش سنتی) با آنیون های موجود در روغن دانه های تجاری (شکل 35.3): ذرت، آفتابگردان، سویا و بادام زمینی، بسیار نگران کننده باشد.

میانگین سطوح آنیون های معدنی در روغن دانه های تجاری

سطوح فلوراید در دانه از 0.92 میلی گرم در کیلوگرم (روغن ذرت) تا 1.4 میلی گرم در کیلوگرم در 1 (روغن سویا) متغیر بود که کمی کمتر از مقادیر موجود در زیتون است. غلظت کلریدها، فسفات و سولفات به طور قابل توجهی کمتر از مقادیر موجود در روغن زیتون و فروش عمده روغن کنجد زیاد بود. به طور خاص، کلریدها از 1.04 میلی گرم در کیلوگرم در کیلوگرم (روغن بادام زمینی) تا 6.31 میلی گرم در کیلوگرم در کیلوگرم (روغن ذرت)، فسفات ها از 0.22 میلی گرم در کیلوگرم در کیلوگرم (روغن بادام زمینی) تا 0.87 میلی گرم در کیلوگرم در کیلوگرم (روغن ذرت) و سولفات ها بود. به 0.29 میلی گرم در کیلوگرم در کیلوگرم (روغن بادام زمینی) تا 0.75 میلی گرم در کیلوگرم در کیلوگرم (روغن ذرت).

نتایج به‌دست‌آمده شواهدی را نشان می‌دهد که روغن دانه دارای مقادیر کمتری از تمام آنیون‌های معدنی مورد مطالعه نسبت به روغن‌های زیتون کل میوه است. این را می توان از تفاوت بین فرآیندهای تولید روغن زیتون، که مکانیکی هستند، و روغن دانه، عمدتا بر اساس استخراج با حلال توضیح داد.

روغن های گیاهی | اهمیت رژیم غذایی

روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد برای زانو درد مناسب است و از دانه‌های روغنی به دست می‌آیند که عمدتاً برای روغن آن‌ها رشد می‌کنند. عمده ترین روغن های غذایی که به عنوان روغن های پخت و پز و سالاد مصرف می شوند عبارتند از کانولا (کلزا)، ذرت، پنبه دانه، زیتون، نخل، هسته خرما، نارگیل، بادام زمینی، گلرنگ، دانه سویا و آفتابگردان. همه آنها تری اسیل گلیسرول هستند که در دمای اتاق مایع هستند، اما در ترکیب اسیدهای چرب تفاوت زیادی دارند (جدول 1). آنها به عنوان زنجیره کوتاه (C6-8)، زنجیره متوسط ​​(C10-12) و زنجیره بلند (C14-18) طبقه بندی می شوند. روغن های گیاهی ممکن است اشباع شده باشند (کاملاً هیدروژنه) یا دارای یک، دو یا سه پیوند دوگانه از پیکربندی cis باشند. (به اسیدهای چرب | خواص مراجعه کنید.)

روغن اسید چرب

6:

تعداد کربن: تعداد پیوندهای دوگانه، محل پیوند دوگانه دیستال (از n یا ω).

غذاهای اصلاح شده ژنتیکی

روغن نباتی به صورت روغن پخت و پز و مارگارین وارد زنجیره غذایی انسان می شود و در ساخت بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

پرفروش ترین گیاهان دارویی

غذاهای اد محصولات تراریخته که در حال حاضر به تولید روغن نباتی تجاری کمک می کنند، نه تنها ذرت و سویا بلکه کلزا و پنبه نیز هستند. فرآیند پالایش تقریباً تمام مواد غیر تری گلیسیرید را حذف می کند، اما هنوز هم می توان پروتئین و DNA باقی مانده را در روغن تشخیص داد. کانولا منبع سومین روغن نباتی پرمصرف است. این محصول همچنین دارای طیف وسیعی از کاربردهای غیرغذایی است، به عنوان مثال، در صنعت لوازم آرایشی. روغن به دست آمده از پنبه دانه بیشتر برای مقاصد آشپزی استفاده می شود. هم روغن ذرت و هم روغن سویا به عنوان منبع لسیتین، ترکیبی که به طور گسترده به عنوان امولسیفایر در صنایع فرآوری مواد غذایی استفاده می شود، استفاده می شود.

چغندرقند و طبیعت بادام مقاوم به گلایفوسیت به طور گسترده در ایالات متحده پذیرفته شده است و برای کشت در بسیاری از کشورها تایید شده است. چغندرقند منبع اصلی شکر تصفیه شده و ملاس است و باقیمانده آن به عنوان یک ماده غذایی برای حیوانات استفاده می شود. فرآیند تصفیه بسیار موثر است و هیچ گزارش تایید شده ای مبنی بر وجود DNA یا پروتئین باقیمانده در شکر تولید شده تجاری وجود ندارد.

مواد غذایی، مواد، فناوری ها و خطرات

روغن های گیاهی نوعی روغن هستند که از گیاهان مختلف تهیه می شود. آنها در غذا و برای پخت و پز استفاده می شوند. برخی از انواع روغن های گیاهی که مردم استفاده می کنند عبارتند از روغن آفریقایی نخل، ذرت، زیتون، بادام زمینی، کلزا، سویا و آفتابگردان. مارگارین یک کره مصنوعی است که از روغن نباتی تهیه می شود. محصولات دانه های روغنی عمدتاً برای روغن موجود در دانه ها رشد می کنند. محتوای روغن دانه های کوچک (به عنوان مثال، گندم) تنها 1-2٪ است. دانه های روغنی از حدود 20 درصد برای سویا تا بیش از 40 درصد برای آفتابگردان و کلزا متغیر است. منابع اصلی روغن دانه های خوراکی در جهان عبارتند از: سویا، آفتابگردان، کلزا، پنبه و بادام زمینی. روغن‌های گیاهی خوراکی به‌عنوان سالاد یا روغن‌های پخت و پز استفاده می‌شوند، یا ممکن است برای تهیه مارگارین و شورتنینگ جامد شوند. این محصولات مکمل یا جایگزین محصولات حیوانی (مانند کره و گوشت خوک)، برای رفع نیازهای جمعیت روزافزون جهان هستند. اگرچه کاربردهای زیادی برای روغن‌های گیاهی صنعتی وجود دارد، اما کل تولید جهانی تنها تقریباً 3 درصد از روغن‌های خوراکی است. این گزارش خلاصه عوامل خطر مرتبط با دانه های روغنی و حبوبات را ارائه می دهد. همه گیاهان دانه های روغنی شناخته شده شامل سویا، تخمه آفتابگردان، پنبه دانه، دانه کتان، کنجد و دانه کانولا فندق هستند.

حبوبات به طور گسترده ای رشد کرده اند و از دانه های حبوبات به عنوان غذای انسان برای تامین کالری و پروتئین استفاده می شود. حبوبات مورد استفاده انسان را معمولاً حبوبات غذایی یا حبوبات غلات می نامند. حبوبات غذایی را می توان به دو گروه حبوبات و دانه های روغنی تقسیم کرد. حبوبات از دانه های خشک حبوبات کشت شده تشکیل شده است که از دیرباز مورد مصرف قرار می گیرد. دانه های روغنی شامل آن دسته از حبوبات است که عمدتاً برای محتوای روغن آنها استفاده می شود و ممکن است با فشار دادن یا استخراج با حلال استخراج شود. این روغن به روغن نباتی معروف است و به عنوان روغن پخت و پز استفاده می شود. بقایای آن که «کیک روغنی» نامیده می‌شود، معمولاً دارای پروتئین بالایی است و به عنوان غذا و خوراک دام استفاده می‌شود. به طور کلی، حبوبات را می توان به آنهایی که روغن خوراکی نسبتاً کم و زیاد دارند طبقه بندی کرد. چندین محصول از هر دو گروه ممکن است به صورت خام به عنوان سبزیجات پخته یا سبز مصرف شوند، اما همیشه به صورت غلات خشک برداشت می شوند. بیشترین کشت حبوبات دو دانه روغنی اصلی است: سویا و بادام زمینی. در سال 2008، آنها به ترتیب حدود 75 و 16 درصد از کل تولید جهانی محصولات حبوبات را تشکیل می دادند. سایر دانه های حبوبات خشک، ماش، نخود، نخود کبوتر، لوبیا چشم بلبلی و غیره تنها 9 درصد را در همان سال تشکیل می دهند (جدول 1 و 2).

تولید جهانی دانه های روغنی و سیاه دانه و پارکینسون

کشت حبوبات در کشورهای توسعه یافته به صورت مکانیزه انجام می شود که از کاشت، برداشت، جابجایی، ذخیره سازی و فرآوری شروع می شود. اما کشت حبوبات در کشورهای در حال توسعه از روش‌های سنتی استفاده می‌کند و تقریباً 20 تا 25 درصد زیان پس از برداشت را متحمل می‌شوند. فرآوری سنتی و استفاده از حبوبات نیز نیازمند توجه تحقیقاتی بیشتری است.

روغن های گیاهی: ترکیب و تجزیه و تحلیل

ترکیبات رنگ آمیزی روغن های گیاهی حاوی دو نوع ترکیب رنگی هستند: کاروتن ها و کلروفیل. کاروتن ها به روغن ها رنگ نارنجی-قرمز می دهند که در روغن پالم خام بسیار مشخص است. کلروفیل ها و مشتقات آنها مسئول رنگ سبز i هستند

فرمول مولکولی آن (C40H56) و ساختار پلی ین مزدوج نشان می دهد که یک مولکول مبتنی بر پلی ایزوپرن است. فرمول ساختاری ارائه شده در بالا به ایزومر مصنوعی و تمام ترانس مربوط می شود. روغن‌های گیاهی خام با هم فرق دارند که فرق سیاه دانه با خرفه نیز ممکن است حاوی ایزومرهایی با یک یا چند پیوند دوگانه سیس باشند. بتا، بتا-کاروتن پیش ساز ویتامین A است. علاوه بر این، روغن های گیاهی می توانند حاوی ترکیبات جایگزین هیدروکسیل مانند لوتئین، ویولاکسانتین و نئوکسانتین نیز باشند. همه آنها از نظر حرارتی ناپایدار هستند. بنابراین، زمانی که روغن حاوی این ترکیبات گرم می شود، در فرآیند به اصطلاح سفید کردن حرارتی تجزیه می شوند.

تجارت گیاهان دارویی

کلروفیل یک استر از یک اسید کلروفیلیک و یک الکل فیتول است. ساختار آن در ستون بعدی آورده شده است:

قسمت اسید کلروفیلیک در سمت چپ حاوی یون منیزیم است. اگر دو یون هیدروژن جایگزین آن شده باشد، ترکیب حاصل را فئوفیتین می نامند. ساختار شامل چندین گروه است که با R1، R2 و R3 نشان داده شده است. ماهیت آنها مشتق کلروفیل را مطابق با جدول 6 تعیین می کند.