روغن های گیاهی: انواع، فواید و ارزش غذایی

این روغن‌ها که از دانه‌های سبزیجات و میوه‌هایی که محتوای روغن دارند، به‌دست می‌آیند، به بخش مهمی از رژیم غذایی برای بیشتر افراد تبدیل شده‌اند. چه از آن به عنوان یک وسیله پخت و پز مانند سرخ کردن، به عنوان یک عامل کوتاه کننده برای پخت و یا سس سالاد استفاده کنید. آنها منبع خوبی از چربی سالم هستند. به طور کلی، روغن های گیاهی فواید زیادی مانند کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، متابولیسم بهتر و هضم غذا دارند و اسیدهای چرب امگا 3 را برای بدن فراهم می کنند.

برای درک این موضوع و از بین بردن برخی از افسانه های رایج، بیایید به ترکیب غذایی و فواید سلامتی روغن های سبزیجات و میوه ها نگاه کنیم و خریداران خارجی گیاهان دارویی زیاد است.

ارزش غذایی روغن های گیاهی

روغن‌های مختلف دارای اجزای تغذیه‌ای متفاوتی هستند که به ما کمک می‌کنند، اما عناصر مشترکی مانند ویتامین E (توکوفرول)، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، چربی‌های چند غیراشباع، تک غیراشباع و اشباع‌شده وجود دارند.

چندین بطری روغن نباتی در پس زمینه زرد

فواید روغن های گیاهی برای سلامتی

بعد از اجزای تغذیه ای، بیایید بفهمیم که آنها چگونه برای سلامتی ما مفید هستند و چرا باید روغن های سبزیجات و میوه ها را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم.

ترویج رشد سلولی

روغن هایی مانند گلرنگ، پنبه دانه، آفتابگردان، طبیعت بادام و جوانه گندم همگی سرشار از ویتامین E هستند که برای محافظت و رشد سلولی در بدن لازم است. این ویتامین فهرست بلندبالایی از فواید برای بدن ما دارد. از بهبود سیستم ایمنی گرفته تا تحریک سیستم گوارشی، حیاتی است. از بافت های بدن مانند پوست، چشم، سینه، بیضه و کبد محافظت می کند.

جلوگیری از بیماری های قلبی

چربی های اشباع نشده و تک غیراشباع رایج ترین شکل چربی در روغن های گیاهی هستند. چربی های چند غیر اشباع به کاهش سطح کلسترول بد و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کنند. علاوه بر این، وجود ویتامین E در روغن‌ها فندق به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و از بین بردن لخته‌های خون که عامل بیماری‌های قلبی است کمک می‌کند. [2]

ترویج رشد

بدن برای انجام عملکردهای مختلف به اسیدهای چرب نیاز دارد و روغن های گیاهی به وفور این اسیدها را تامین می کنند. دو نوع اسید چرب وجود دارد، یعنی امگا 3 و امگا 6. بدن اینها را به طور طبیعی تولید نمی کند. از این رو، به دست آوردن آن از غذا ضروری است. آلفا لینولنیک، نوعی اسید چرب امگا 3، در سویا، کانولا و روغن بذر کتان یافت می شود که بسیار شبیه اسیدهای چرب موجود در ماهی است.

اسیدهای چرب امگا 3 به طور گسترده ای به عنوان ضد التهاب شناخته شده اند، به همین دلیل است که برای افرادی که از مشکلات مزمن قلبی، پوستی و گوارشی رنج می برند بسیار توصیه می شود. از سوی دیگر، امگا 6 ضد التهاب است، که همچنین لازم است، اما استفاده طولانی مدت بیش از مقادیر توصیه شده می تواند آسیب بیشتری به جای کمک داشته باشد. نسبت 1:1 برای حفظ سلامت و جلوگیری از عوارض ایده آل است. با این حال، بسیاری از مردم نسبت ناسالم 16:1، تعداد نامتعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 را مصرف می کنند که با بیماری های مختلفی از جمله مسائل التهابی، بیماری های خود ایمنی و بیماری های مزمن مرتبط است.

 

لیست روغن های گیاهی

روغن نارگیل و فروش عمده روغن کنجد زیاد است روغن نارگیل به جلوگیری از ریزش مو، پیری زودرس و تقویت ایمنی کمک می کند. روغن را می توان از گوشت نخل نارگیل یا از هسته آن استخراج کرد. برای پخت و پز، ماساژ و به عنوان روغن حامل استفاده می شود.

انواع مختلف روغن نارگیل بکر، خالص، تصفیه شده، تکه تکه شده و ارگانیک هستند.

روغن گلرنگ

این روغن و روغن کنجد برای زانو درد مناسب است و که از دانه های آن استخراج می شود، حاوی اسیدهای چرب امگا 6، اسید اولئیک و اسید لینولئیک است که به مبارزه با چاقی، پیشگیری از علائم سندرم پیش از قاعدگی، تقویت ایمنی و غیره کمک می کند.

روغن آفتابگردان

مقدار مناسبی از اسیدهای چرب و ویتامین E در روغن آفتابگردان آن را به گزینه ای سالم تبدیل می کند. روغنی غیر فرار است که به راحتی از آفتابگردان استخراج می شود.

به تقویت انرژی، بهبود سلامت پوست و مو، پیشگیری از بیماری های قلبی، کاهش شدت آرتریت و آسم و ترویج بازسازی سلول های پوست کمک می کند.

روغن سویا

این روغن از دانه های سویا استخراج می شود و فرق سیاه دانه با خرفه زیاد است و سرشار از اسیدهای چرب است. محتوای بالای مواد معدنی و ویتامین و خواص آنتی اکسیدانی این روغن را به یک انتخاب بسیار سالم تبدیل کرده است.

مزایای سلامتی روغن سویا شامل ایمنی بهتر، مراقبت از چشم، مراقبت از پوست و کاهش خطر مشکلات قلبی است.

روغن زیتون

روغن زیتون روغن میوه ای است که از خود میوه استخراج می شود. اکثر افراد غیر گیاهخوار می توانند اسیدهای چرب امگا 3 خود را از ماهی یا روغن ماهی دریافت کنند، اما گیاهخواران و وگان ها می توانند آن را از روغن زیتون دریافت کنند.

برای پخت و پز، مصارف دارویی، صابون ها و محصولات آرایشی و بهداشتی، مکمل های دارویی و گاهی اوقات به عنوان سوخت استفاده می شود.

 

انواع مختلفی از جمله ویرجین، فوق بکر (فشرده سرد)، خالص و لامپانت قابل خریداری است.

پرفروش ترین گیاهان دارویی

روغن بادام زمینی

این روغن محبوب پخت و پز از بادام زمینی استخراج می شود. با تعادل خوب اسیدهای چرب، سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی است.

به حفظ سطح کلسترول، فشار خون و سلامت کلی قلب کمک می کند. همچنین باعث تاخیر می شود

علائم پیری مانند چین و چروک

روغن کنجد

یکی از روغن های کمتر محبوب، روغن کنجد است که از دانه ها به دست می آید و جایگزینی سالم برای برخی از روغن های گیاهی ناسالم است.

 

سرشار از مواد معدنی مانند روی، مس، کلسیم، منیزیم است. طیف گسترده ای از چربی های اشباع نشده چندگانه و تیروزین (اسید آمینه). به کاهش التهاب کمک می کند، سلامت دندان و متابولیسم را افزایش می دهد و لکه های پیری را کاهش می دهد.

انواع دیگر روغن ها عبارتند از: روغن ذرت، روغن پنبه دانه، روغن نخل، روغن کانولا (کلزا)، روغن بذر کتان.

تجارت گیاهان دارویی

هشدار: علیرغم دیدگاه های مختلف در مورد فواید و خطرات مصرف روغن های گیاهی، آنها در رژیم غذایی ما مهم هستند. با این حال، درک ترکیب روغن و اثرات آن بر سلامت و بدن شما ضروری است.

در حالی که روغن نارگیل و روغن زیتون در صدر روغن های گیاهی سالم باقی می مانند، زیرا می توان آنها را به طور طبیعی استخراج کرد و لزوماً نیازی به پردازش سنتز ندارند، برخی معتقدند روغن های دیگر احتمالاً برای سلامتی ما مضر هستند. روغن‌های گیاهی تا حدی هیدروژنه در چربی‌های ترانس گنجانده شده‌اند که برای سلامتی شما بدترین هستند و باید از مصرف آن اجتناب کنید.