جوجه کباب حلوا با روغن زیتون

حلوا با روغن زیتون بسیار طعم لذیذی پیدا می‌کند. روغن زیتون جزء پرخاصیت‌ترین روغن‌های گیاهی به شمار می‌رود. روغنی خالص که سرشار از آنتی اکسیدان، انواع ویتامین‌ها، فیبر و املاح معدنی موردنیاز بدن است. روغن زیتون فرابکر بهترین نوع آن بوده و برای آماده‌سازی حلوا بسیار مناسب می‌باشد.

حلوا از جمله شیرینی های معروف ایرانی است که طرفداران زیادی در سنین مختلف دارد. این نوع شیرینی در مراسم عزاداری یا به عنوان دسر برای پذیرایی از میهمان‌ها با ترکیبات و تزئین‌های متفاوت تهیه می‌شود. حلوا را می‌توان با روغن‌های نباتی و گیاهی درست کرد.

جوجه کباب حلوا با روغن زیتون

جوجه کباب با روغن زیتون

جوجه کباب با روغن زیتون یکی از محبوبترین روغن‌های گیاهی که برای پخت و پز و تهیه انواع سالاد استفاده می‌شود روغن زیتون است. این روغن دارای خواص بی نظیری بوده و برای سلامتی بسیار مفید است. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای همچون تهیه غذاهای ایتالیایی هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

در این پست قصد داریم به بررسی انواع روغن زیتون برای پخت و پز و تهیه سالاد پرداخته و ببینیم که چند مدل مختلف از این روغن وجود داشته و هر یک برای چه منظوری مناسب هستند.

بهترین روغن زیتون برای پخت و پز و سالاد چیست؟این روغن در انواع مختلفی وجود داشته که هر یک مناسب برای کاری است. به عنوان نمونه اگر قرار است برای سرخ کردن از این روغن استفاده کنید باید از نوعی که مختص همین تهیه شده استفاده کنید. این روغن به چند روش تهیه می‌شود که هر یک به شرح زیر است.

پس از اولین برداشت میوه و درست بعد 24 ساعت پرس میوه حاصل می‌شود. برای تهیه این روغن از هیچگونه ماده شیمیایی یا گرما استفاده نمی‌شود. در نتیجه بسیاری از مواد موجود در آن مانند پلی فنول‌های آنتی اکسیدانی همچون اولئوروپین، هیدروکسی تیروزول و اولئوکانتال در آن باقی می‌مانند.

طعم روغن اکسترا ویرجین فلفلی، تلخ و تند دارد. مزه تلخ نشانه حضور اولئوروپین و مزه تند نشانه حضور اولئوکانتال در روغن زیتون است. که در هنگام تهیه از این طریق می‌توان متوجه اصل بودن آن شد.

معمولاً از این روغن برای غذاهای سرد مانند سالاد و پاستا استفاده می‌شد که روی برچسب محصول نیز ذکر شده است. اگرچه تحقیقات اخیر ادعا می‌کنند از اغلب روغن‌های گیاهی برای پخت و پز بهتر است؛ زیرا به خوبی حرارت را تحمل کرده و به دلیل دارا بودن چربی‌های تک غیر اشباع و آنتی اکسیدان‌ها احتمال اکسید شدن کمتری دارد.

این نوع روغن زیتون حاصل تصفیه کردن نوع قبل، یعنی بکر است. اما در اینجا استفاده از عبارت ”تصفیه شده“ به معنی بهتر بودن نیست. هنگام تصفیه این روغن چربی آن تغییری نمی‌کند اما خاصیت آنتی اکسیدانی روغن زیتون بکر و فرابکر از بین می‌رود.

سطح اسیدیته این نوع 0.3 درصد است؛ و به دلیل حضور ترکیبات پلی فنل، عمر طولانی‌تری داشته و گاهی اوقات مقداری ویتامین E به آن اضافه می‌کنند. بیشترین مورد مصرف این روغن برای سرخ کردن است.

روغن زیتون خالص روغنی است که در دو نوع بکر و تصفیه شده را با هم ترکیب می‌کنند. سطح اسیدیته این روغن تقریباً روی 1 درصد است. عطر، طعم و خاصیت آنتی اکسیدانی آن هم متفاوت بوده و وابسته به میزان استفاده شده از نوع بکر در آن دارد.

در این نوع روغن هم ممکن است مقداری ویتامین E به آن اضافه کنند. این نوع روغن برای سرخ کردن مناسب است. همچنین می‌توان از آن برای رفع شوره سر یا مرطوب کردن پوست نیز استفاده کرد.

روغن سبک طعم خاصی ندارد و بیشتر برای افرادی مناسب است که به طعم زیتون علاقه ندارند، اما به هر دلیلی ضروری است تا از آن استفاده کنند. این روغن از ترکیب روغن تصفیه شده با روغن‌های گیاهی به‌دست می‌آید.

از آنجایی که نقطه دود بالایی دارد برای مسافرت و کباب کردن انواع گوشت انتخاب خوبی است. با استفاده از این نوع روغن می‌توانید کبابی لذت بخش تهیه کنید. شاید بد نباشد که نگاهی هم به بهترین دستگاه‌های کباب پز موجود در بازار داشته باشید.

روغن زیتون پومیس یک روغن است که از تفاله باقی مانده از زیتون حاصل می‌شود که جزو آخرین مرحله از تهیه روغن زیتون است که در انواع مختلف بالا به دست آمده است.

از آنجایی که افراد به دنبال خرید ارزان قیمت هستند این نوع را با مقدار خاصی از روغن بکر ترکیب می‌کنند تا عطر و طعم آن را بهبود بخشند. با توجه به این که خواص این روغن کاملاً وابسته به مقدار استفاده شده از بکر است، این روغن را می‌توان صرفاً برای تهیه مواد غذایی که در حرارت بالا تهیه می‌شوند استفاده کرد.

احتمالا تا کنون به کرات از روغن های پخت و پز به خصوص روغن زیتون کاملا خالص و یا EVOO، که شهرت خود را مدیون چربی سالم و مفید برای سلامتی است استفاده نموده اید. این روغن به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی، چربی های سالم و پیشگیری از سرطان یک روغن بسیار عالی به حساب می اید.

به دلیل برخورداری از این مزایا و در دسترس بودن آن، شما می توانید از EVOO برای آماده سازی هر نوع غذایی استفاده کنید.

اما نقطه دود کردن پایین آن (دمایی که در آن روغن شروع به تخریب و آزاد نمودن رادیکال های ازاد مضر می کند) بدین معنی است که این روغن ،روغن خوبی برای پخت و پز نیست و حداقل بهتر است از آن در دمای بالاتر از ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۱ درجه سانتیگراد) استفاده نکنید.

به همین دلیل، EVOO اغلب برای غذاهای سردتر مانند سالاد و سس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

حلوا با روغن زیتون

حلوا با روغن زیتون مردم ایران در ماه مبارک رمضان برای سفره افطار، خیرات و نذری به مقدار مشخصی حلوا درست می‌کنند. طرز تهیه حلوا بسیار آسان است. در زمانی کم و با حوصله می‌توان یک حلوای خوشمزه را آماده کرد. در ابتدا باید شهد حلوا را تهیه کنید. 5/1 پیمانه شکر را با یک لیوان آب در شیرجوش ریخته و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. شکر با گرما دیدن به مرور آب می‌شود. برای ترکیب بهتر آب و شکر آن‌ها را با قاشق هم بزنید. اضافه کردن پودر هل، گلاب و زعفران ساییده شده دومین مرحله از طرز تهیه حلوا با روغن زیتون است. مواد فوق را با یکدیگر مخلوط کنید. بعد از چند دقیقه ظرف را از روی حرارت گاز بردارید تا طعم گلاب از بین نرود.

برای گلوله گلوله نشدن حلوا باید آرد گندم را حداقل دو تا سه بار الک کنید. این کار باعث سبک شدن و جداسازی ذرات آرد می شود.

یک ماهی‌تابه متناسب با حجم مواد حلوا بردارید. آرد را درون ظرف بریزید. شعله گاز را برای تفت دادن آرد گندم روی درجه حرارت ملایم بگذارید. آرد را به آرامی با قاشق چوبی مدام هم زده تا نسوزد. 1 قاشق غذاخوری از روغن زیتون فرابکر زرگون را به همراه کمی آب در تابه کوچک‌تر گرم کنید.

در مرحله بعدی آماده سازی حلوا با روغن زیتون باید عمل هم زدن آرد و روغن را ادامه دهید تا به رنگ طلایی و یکدست دربیاید. اگر حلوای رنگ قهوه‌ای تیره دوست دارید باید ترکیبات قبلی را روی حرارت ملایم به طور مداوم هم بزنید.

بعد از اینکه رنگ حلوا با روغن زیتون به سلیقه شما نزدیک شد، شعله گاز را کم کرده و شهد حلوا را در چند مرحله به آن اضافه کنید. موقع ترکیب شهد حلوا باید کار هم زدن را با سرعت بیشتری انجام دهید. تا جایی که شهد به خورد حلوا رفته و در وسط تابه حالت خمیری بگیرد. حلوا با روغن زیتون شما آماده سرو است. خلال بادام، پسته و پودر نارگیل را هم برای تزئین حلوا استفاده کنید.

روغن زیتون پخت و پز

روغن زیتون پخت و پز روغن زیتون از فشرده سازی اولیه زیتون به دست می آید و طی این فرایند مواد زیست فعال متعدد از جمله آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین E موجود در آن حفظ می شود.

ویتامین E از آنتی اکسیدان های قوی است که با رادیکال های آزاد مقابله و از آسیب سلولی جلوگیری می کند و از آن جا که روغن زیتون منبع غنی آنتی اکسیدانی و ویتامین E محسوب می شود به طور طبیعی از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

روغن زیتون مخصوص پخت و پز

روغن زیتون مخصوص پخت و پز روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های گیاهی است که سرشار از اسیدهای چرب مفید و آنتی اکسیدان های قوی بوده و به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی در سالم ترین رژیم های غذایی دنیا استفاده می شود.

با این وجود گاهی نظرات منفی نیز درباره این روغن گیاهی شنیده می شود، به عنوان مثال بسیاری افراد بر این باورند که روغن زیتون به دلیل محتوای چربی اشباع نشده موجود در آن برای پخت و پز مناسب نیست و در مقابل آن ها گروهی دیگر مدعی هستند این روغن از روغن های ایده آل برای آشپزی بوده و حتی برای حرارت های بالا از جمله سرخ کردن نیز می توان از آن استفاده کرد.

نه تنها روغن زیتون بلکه هر روغنی باید بگونه‌ای استفاده شود که به دمای دود خودش نرسد. اگر روغن آنقدر داغ شود که شروع به دود کردن کند. در روغن مواد بسیار مضر ایجاد می‌شود و تمام خواص آن از بین می‌رود. بنابراین اگر روغن، شروع به دود کردن کرد. آن را دور بریزد و به هیچ وجه دیگر آن را مصرف نکنید.

دمای دود روغن زیتون بین ۳۶۵-۴۱۰ درجه فارنهایت یا ۱۸۵-۲۱۰ درجه سانتی گراد است. روغن زیتون فرابکر دمای دود بالاتری دارد. یعنی ۲۱۰ درجه سانتی گراد، اما دمای دود روغن زیتون نسبت به روغن های دیگری پایین‌تر است. در واقع زودتر به نقطه دود می رسد .

از روغن زیتون برای پخت برنج استفاده کنید. اینکار هم عطر خوبی به برنج می‌دهد و هم اینکه هرچه برنجتون را دوست دارید، می توانید چرب کنید. چراکه روغن زیتون کلسترول بد خون افزایش نمی‌دهد و شما با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید.

کنسرو ماهی تن در روغن زیتون شیلتون 180 گرمی

کنسرو ماهی تن در روغن زیتون شیلتون 180 گرمی کنسرو ماهی تن در روغن زیتون نام یک نوع ماهی نیست و در اصل تن ماهی به گروهی از ماهی‌های اقیانوسی گفته می‌شود که از خانواده‌ی تن ماهی‌ها هستند.

تفاوت تن ماهی‌ها با دیگر ماهی‌ها در رنگ گوشت آن‌ها است، به‌طوری‌که اغلب ماهی‌ها گوشتی سفید رنگ دارند، اما تن ماهی‌ها دارای گوشت قرمز یا صورتی هستند.

برخلاف بعضی از تن ماهی‌های موجود در بازار، کنسرو ماهی تن در روغن زیتون به ‌هیچ ‌عنوان از ماهی‌های ساردین و کیلکا برای تولید تن ماهی استفاده نکرده و نخواهد کرد و همان‌طور که گفته شد ماهی مصرفی این برند هوور است.

هنگامی که به غذاهای سالم فکر می کنید،کنسرو ماهی تن در روغن زیتون ممکن است اولین چیزی باشد که در ذهن شما نقش می بندد. متاسفانه، ماهی تون در طول این چند سال اخیر شهرت بدی کسب کرده است. با وجود استفاده گسترده از این ماده در تهیه کنسروها، اکثر افراد از آن به عنوان یک غذای آماده یاد می کنند نه یک غذای سالم.

با این حال کنسرو ماهی تن در روغن زیتون مثل ماهی های دیگر مانند ماهی قزل آلا، تغذیه مناسبی است. این ماده کم کالری است. اما مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ و پروتئین دارد. این ماهی دارای آنتی اکسیدان و مواد مغذی مهمی است. به همین دلیل باید از ماهی تن در تغذیه روزانه خود استفاده کنید.

سالاد الویه را تقریباً همه دوست دارند، اما به دلیل پر کالری بودن آن، نمی‌‌شود زیاد آن را خورد. البته دلیل کالری زیاد آن سس مایونز است که در سادالویه به مقدار زیاد استفاده می‌شود. اما می توانید از روغن زیتون، کمی فلفل، نمک، آبلیمو و نعنا خشک شده، یک سس خوشمزه درست کنید و روی سادالویه خود بجای سس مایونز بریزید.

تن ماهی در روغن زیتون 180 گرمی شیلتون

تن ماهی در روغن زیتون 180 گرمی شیلتون میزان مواد موردنیاز در سالاد تن ماهی با روغن زیتون بستگی به تعداد نفرات داشته و افزایش یا کاهش آن تحت اختیار شماست. قبل از شروع به آماده سازی سالاد، سیب زمینی های خام را درون ظرفی پر از آب ریخته تا کاملاً بپزند. در همین فاصله تن ماهی را پیش از مصرف حتماً در آب با شعله متوسط گاز به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. دلیل این کار وجود یک باکتری کشنده به نام کلستردیوم بوتولنیوم در تن ماهی با آب و روغن است. این باکتری به تنهایی باعث بیماری و مرگ افراد نمی شود بلکه سم حاصل از تعداد زیاد آن در یک فضای سربسته بسیار خطرناک است. برای سلامت خود و اعضای خانواده اهمیت قائل شده و تن ماهی را بدون جوشاندن به هیچ عنوان مصرف نکنید.

در برخی مواقع، افراد برای پرحجم شدن محتویات سالاد تن ماهی با روغن زیتون از ماکارونی شکل دار استفاده می کنند. البته اگر مشکلی با رژیمی نبودن سالاد نداشته باشید، می توانید ماکارونی ها را به مقدار دلخواهتان پخته و سپس آبکش نمایید. حالا نوبت ترکیب تن ماهی با سیب زمینی و ماکارونی ها در ظرفی بزرگ است.

نصف لیوان ذرت کنسرو شده همراه با کشمش و لوبیا قرمز به مواد سالاد تن ماهی با روغن زیتون اضافه شود. بهتر است آب موجود در کنسرو ذرت را قبل از مخلوط شدن به طور کامل بگیرید. سپس میوه های زیتون سیاه و سبز را به صورت حلقه حلقه با اندازه متوسط برش زده در کنار پیاز قرمز نگینی شده و شوید به سالاد اضافه کنید.

تن ماهی با روغن زیتون 200 گرمی شیلانه

تن ماهی با روغن زیتون 200 گرمی شیلانه چربی ها و روغن ها با قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد ممکن است دچار آسیب شوند، این مسئله بخصوص در مورد روغن هایی که دارای چربی های چند غیر اشباع (polyunsaturated fats) هستند از جمله اکثر روغن های گیاهی مانند روغن سویا و کانولا صدق می کند.

حرارت دادن زیاد این روغن ها باعث تولید ترکیبات مضر مختلفی از جمله لیپید پراکسید و آلدئیدها در آن ها می شود که خطر ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان را افزایش می دهد. از سوی دیگر استفاده از این روغن ها در پخت و پز باعث آزادسازی ترکیبات سرطان زا در هوا شده و استنشاق آن زمینه ساز ابتلا به سرطان ریه در انسان می باشد.

بنابراین هنگام پخت و پز با این روغن ها حتی ایستادن در آشپزخانه نیز می تواند برای سلامتی مضر باشد و برای این که در معرض این ترکیبات سرطان زا قرار نگیرید لازم است تنها با روغن هایی که در برابر حرارت بالا مقاوم و ثابت هستند اقدام به پخت و پز کنید.